<>

Albert Camus

Don't walk behind me; I may not lead. Don't walk in front of me; I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Wednesday, October 24, 2012

Parerea mea - Prometheus (2012)

Recenzie

"Dacă noi suntem creația lor, pe ei cine i-a creat?
Elizabeth Shaw (Prometheus)

Văzând că a apărut și la noi pe suport DVD și Blu-ray filmul Prometheus în regia lui Ridley Scott, m-am gândit să vă scriu câteva cuvinte despre el.

Sincer, mie mi-a plăcut cu toate că s-au găsit și voci care să critice ideile care le ridică, dar vă garantez că nu o să fiți dezamăgiți. Ideea filmului, și ăsta cred că a fost motivul supărării, este teoria care circulă de câteva decenii, aceea a paleoastronauticii. Adică a creării omului de către extratereștri. Prin inginerie genetică sau printr-un alt mod, precum cel din film, omul nu este o creație a unei forțe superioare sau divine, ci a unor ființe avansate tehnologic venite din spațiul cosmic. De aici ideea și imaginea zeilor din antichitate. Iar rostul creației? Cine poate spune de ce? Citând unul din personaje... poate pentru că au putut... da, sună puțin în bătaie de joc, dar și acesta e un punct de vedere. Clonarea a apărut, genetica a ajuns la un nivel avansat, așa că închipuiți-vă de ce ar fi în stare omenirea poate peste 100 de ani. Nimic nu ar mai fi imposibil, numai că ne lipsesc extratereștrii și totul rămâne pură teorie. Oamenii sunt iscoditori, ideea genezei, fără să spunem prostii, este destul de facilă, iar explicațiile sunt bătute în cuie. Cercetătorii au făcut descoperiri și au conceput teze, dar nimeni nu a putut trece de acea verigă lipsă, creatura ce ne desparte de maimuțe și ne definește ca ființe umane. Așa că la mijlocul secolului trecut, odată cu nebunia farfuriilor zburătoare, au apărut și teoriile referitoare la paleoastronautică susținute fiind de tot felul de țăcăniți, șarlatani și falși vizionari. Însă din acest amestec exotic s-au ivit și unele idei destul de digerabile. De la una dintre aceste păreri mai rezonabile pleacă și ideea centrală a filmului.

Acțiunea ne poartă spre sfârșitul secolului 21 şi începe când un grup de cercetători descoperă într-o peșteră o pictură rupestră ce reprezintă o hartă stelară ce se regăsea în cultura mai multor popoare antice. Călătoria la bordul navei Prometheus îi poartă pe o Lună îndepărtată dintr-o altă galaxie. Găsirea unor relicve extraterestre pe acel bulgăre de stâncă aruncat în spațiu, este declicul tensiunilor între membrii echipajului. Căci dacă cercetătorii sunt etuziasmați, finanțatorii expediției au cu totul alte gânduri și nu dintre cele mai plăcute. Pericolele încep să apară, belelele se înmulțesc şi, în binecunoscutul stil al filmelor din seria Alien, personajele se curăță pe capete. Căci extratereștii ăștia, apelând din nou la trecutul nostru, nu prea sunt mulțumiți de munca lor și ar vrea să ne radă de pe fața Pământului printr-un ”potop” un pic mai special, iar oamenii, ca întodeauna, își dau seama de pericol când e prea târziu. Si totuși, unii trec testul creației.

În buna tradiție a seriei, personajul principal este o femeie. Nu știu cum or fi femeile extratereștrilor, dar aici pe Pamânt, indiferent de specie, dacă o femeie e disperată, încolțită, plină de draci și nu mai are nimic de pierdut, să te ferească sfântul! Extratereștri sau nu, se pare că au încurcat-o rău de tot. Cam atât, să nu dezvăluim mai mult.

Filmul este impresionant din punct de vedere vizual; aş reproşa probabil păstrarea „obiceiului” american de a nu reuşi o îmbătrânire realistă a personajelor, în cazul de față cel interpretat de Guy Pearce. Jocul actorilor este bun, în special Michael Fassbender în rolul androidului David. Din distribuție mai fac parte Noomi Rapace și Charlize Theron. Dialogul este uneori forțat fiind necesar să furnizeze publicului mai puțin cunoscător informațiile minime necesare pentru înțelegerea mesajului, dar trecem peste asta. Scenele dure nu sunt punctul de interes al regizorului, astfel încât poate fi vizionat de o mai mare paletă a publicului. Acesta poate fi un alt motiv al dezamăgirii unora, mulți dintre fanii seriei așteptându-se probabil la mai multe secvențe cu creaturile "vedete" consacrate și la o abundență de scene violente.

Ideea SF-ului regizat de Ridley Scott și scris de Jon Spaihts și Damon Lindelof a fost concepută la începutul anilor 2000 ca un prequel la filmul Alien din 1979 tot în regia lui Ridley Scott. Însă din cauza francizei Alien vs Predator ce a început în 2003, totul a rămas în așteptare până în 2009. Nu știu ce să vă zic despre Alien vs Predator, primul film a fost bunicel, dar al doilea a avut un aer cam de categoria B.

Vă recomand să vizionați filmul. Nu o să regretați timpul pierdut.


Era să uit... tot am auzit că cei mai tineri dintre noi nu au văzut celelalte filme din seria Alien. Să nu faceți prostia să spuneți că sunt filme vechi și poate arată aiurea. Sunt filme foarte bune, bine realizate și acum se găsesc și versiuni remasterate digital. Chiar și fără acest artificiu tehnic, seria arată foarte bine.

8 comments:

Anonymous said...

Fără să fiu linguşitoare, ai făcut o prezentare interesantă şi intrigantă a filmului.
Sincer, eu nu am auzit de film până să citesc review-ul tău, dar ideea filmului nu mi se pare chiar deplasată.. Incă deliberez, Biserica spune că ne-a creat Dumnezeu, biologia că ne tragem din maimuţe, la fizică ne spune că suntem molecule, particule.., foarte bine ne puteau creea şi extratereştrii..
Sunt puţin cam "Toma necredinciosul" eu, cine îmi garantează mie că Biblia nu este o "ficţiune istorică"...?!

GZM said...

Multumesc, iar in privinta ideii filmului, eu zic ca cel mai bine ar fi sa-ti formezi propria opinie si sa crezi in ea. Nicio tabara nu are argumente de neclintit. :))

giorgiana said...

cand a aparut ALIEN era ceva extraordinar...m-au fascinat filmele daca il prindeai pe caseta video reai tare....ca si predator

Andreea said...

O sa incerc sa vad si eu filmul.Clonarea?Nu stiu.Pare cam aiurea si nu stiu ce sa spun daca ar fi clonare peste clonare.Nu am auzit de prea multe cazuri..Eu nu cred ca mi-as dori sa am vreo clona in jurul meu.De exemplu sa pierd o persoana si sa o vad iar..Ar fi prea infricosator

GZM said...

@Andreea, iarta-ma, dar ai inteles gresit. Chestia cu clonarea era doar un exemplu la ce am ajuns noi cu stiinta, in acest stadiu incipient. Filmul nu are treaba cu clonele, ci doar vroiam sa exemplific ce ar putea face o civilizatie superioara cu ingineria genetica.

Atentie, cititi mai cu atentie!

Andreea said...

@GZM Am inteles,doar ca vroiam sa fac referire si la asta.Mi s-ar parea mult prea..Si sunt multe lucruri pe care tehnologia poate ar mai trebui sa se potoleasca din a le mai face (si ma refer desigur la cele ciudate si care aduc rau intr-un final).

Alexandra Ioana said...

foarte interesanta prezentare si dupa carte,si dupa film;))

Anonymous said...

Am făcut puţin studiu pe imdb.com şi am descoperit cine este actriţa care joacă personajul Elizabeth Shaw, Noomi Rapace, cea care a jucat rolul lui Lisbeth Salander în trilogia Millennium. Nu am recunoscut-o din poza postată aici de tine, iar după nume nu o ştiam..